DIY: Yoghurt Ijs maken

Hey allemaal!
Voor mijn verjaardag had ik van een vriendin een yoghurt ijs receptenboek gehad. Ik ben echt dol op ijs en dan vooral de smaak yoghurt. Froyo’s zijn mijn ding. Ik keek op mijn verjaardag snel door het boek heen en dacht: shit, je hebt een ijsmachine nodig. Maar er was ook een methode met de hand, dus ik heb ‘m uitgeprobeerd. Ik heb geen foto van mijn eigen yoghurt gemaakt, want het was te lelijk geworden en ik had het misschien niet helemaal gedaan volgens het recept. Was wel lekker though!! Lees verder voor mijn geweldige kooktips!!

Charleston-Fro-Yo

Basisrecept Yoghurt

Ingredienten: 4 zakjes Vanillesuiker, 125 g suiker,  4 eiwitten, 1l  yoghurt (ofcourse).

Ik heb eerst heel erg gestruggled met het eiwit scheiden van het eigeel. Ik heb mijn eigen techniek gebruikt en it totally didn’t work, want er belandde ook eigeel in. Uiteindelijk had ik het wel opgelost, trouwens!

Oke, de goede werkwijze
1. Doe de yoghurt in een keukendoek of een hele dichte zeef zodat het water eruit kan lopen, zodat je een soort van hangop krijgt (dit gedeelte had ik geskipt, want dat moet dan een nacht in de koelkast en ik heb geen geduld)

2. Haal de yoghurt er de volgende dag uit en pak de ingredienten uit de kast.
3. Scheid het eigeel van het eiwit en klop het op (dit heb ik dus ook niet gedaan, want ik had het over het hoofd gezien). Dit schijnt wel een hele belangrijke stap te zijn! Hieronder even een filmpje over het ei scheiden. Elke keer als die man scheid zegt, klinkt het als schijt. Just saying.

4. Gooi alles bij elkaar, meng het goed en zet het in de vriezer.

5. Haal het gedurende de komende drie uur  elke 30-40 minuten eruit om de ijskristallen van de rand mee te roeren met de yoghurt.

6. Haal het na 3/3,5 uur eruit en doe nog leuke vruchten erop ofzo, oh en eet het op.

Afbeelding 7

 

Ik had een klein bakje gemaakt en allemaal stappen vergeten, maar het was alsnog echt immens lekker. Alleen daarna wist ik niet wat ik er mee moest doen en heb ik het allemaal gelijk opgegeten. In de vriezer wordt het net waterijs en in de koelkast wordt het vloeibaar. Er was dus maar 1 oplossing: opeten.

Veel succes met het maken!

Liefs,

Ilona

Leave a Reply

